Smart University of Medical Sciences

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant professor of Criminal Law and Criminology of Azad university north Tehran Branch,Tehran,Iran.

2 Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Law, Damavand Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

Background and Objective: "Euthanasia" is one of the most controversial issues "Bioethics" and a sibnificant topic in health law, with various ethical, legal and jurisprudential aspect to be studied. Since the teachings and sources of Islamic jurisprudence form the foundation of our country's, strengthening the jurisprudential aspect can legal structure.
Methods: In this article, a comprehensive definition of euthanasia is provided. Along with an exploration of its types and an overview of prominent Shia jurists viewpoints, wich are considered significant in their own right. Additionally, relevant verses and traditions are utilized to interpret and justify the aforementioned rulings.
Results: In Iran, the legal vacuum regarding euthanasia is quite noticeable, since Shia jurisprudence forms the basis of the legal structure of our country, it is essential for jurists, and respected legislators. To address this legal gap and establish comprehensive laws that clearly address euthanasia and its various aspects, it’s necessary to develop and implement such legislation.
Conclusion: Examining euthanasia from the perspective mandatory ruling (permissibility or non-permissibility) and its status ruling (right to retribution and dowry), is one of the topics of interest in this article. The examination is accompanied by jurisprudential and philosophical justification and interpretation. In addition, Article 206 of the Islamic Penal Code has also been carefully examined in this regard. Finally, by presenting the views of Shiite scholars on various aspects of euthanasia, a general summary is provided, which is hoped to clarify the issue and elucidate the jurisprudence and laws, considering the current conditions.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

اتانازی: دیدگاه حقوقی، اخلاقی و فقه شیعه

Authors [Persian]

  • محمدرضا الهی‌منش 1
  • جواد علیزاده 2

1 استادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

Abstract [Persian]

زمینه و هدف: «اتانازی» ازجمله بحث برانگیزترین مسائل «اخلاق زیستی» و از سرفصل‌های مهم حقوق سلامت می­باشد که ابعاد گوناگون اخلاقی، حقوقی و فقهی آن می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد. از آنجا که آموزه‌ها و منابع فقه اسلامی، پایه و اساس ساختار حقوقی کشور ما را تشکیل می‌دهد، تقویت جنبه فقهی می‌تواند به تقویت جنبه حقوقی و قانونی این موضوع کمک شایانی نماید.
روش­ها: در این مقاله، به بیان نقطه نظرات برخی فقهای مطرح مذهب تشیع پرداخته شده است و با بررسی آیات، روایت و قوانین بین المللی به تفسیر و تحلیل احکام و قوانین اتانازی اقدام شده است.
یافته ­ها: در ایران، خلاء قانونی در ارتباط با اتانازی کاملاً محسوس است و از آنجا که فقه شیعه اساس ساختار قانونی کشور ما را تشکیل می‌دهد، ضروری است که فقها، حقوق دانان و قانون­گذاران محترم به بحث و تبادل‌نظر بیشتری در این خصوص پرداخته و زمینه را برای رفع این خلاء قانونی و دستیابی به قوانین صریح در این زمینه را فراهم سازند.
نتیجه ­گیری: بررسی اتانازی از جهت حکم تکلیفی (جواز یا عدم جواز) و حکم وضعی آن (حق قصاص و دیه)، از موضوعات مورد توجه در این مقاله است که با توجیه و تفسیر فقهی و فلسفی همراه می‌باشد. علاوه براین، حکم ماده 206 قانون مجازات اسلامی نیز در این خصوص مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. در نهایت، ضمن ارائه دیدگاه علمای شیعه در مورد جوانب مختلف اتانازی، یک جمع‌بندی کلی مطرح می‌گردد که امید است گامی برای روشن‌تر شدن موضوع و تبیین احکام و قوانین فقهی، با توجه به شرایط روز باشد. بنابراین اتانازی در ابعاد حقوقی، اخلاقی و فقهی بیشتر مورد بررسی  قرار گیرد و  باید به جنبه انسانی، دردهای ناشی از بیماری، هزینه های نگهداری بیمار، حق آزادی بشر نیز توجه گردد و بر اساس آن ها تصمیم گیری صورت گیرد.

Keywords [Persian]

  • اتانازی
  • اخلاق زیستی
  • حکم تکلیفی
  • حکم وضعی
  • فقه اسلامی

مقدمه

پیشرفت‌های علم پزشکی امکان بیشتری برای زنده نگه داشتن بیماران لاعلاج فراهم نموده است، اما در مواردی همین پیشرفت‌ها باعث بروز مشکلاتی شده که از آن جمله، درد و رنج فراوانی می­ باشد که بیماران ممکن است برای سال‌های متمادی متحمل شوند. این پیشرفت‌ها باعث شده که بیماران نا امید، به تدریج با زوال جسم و روح مواجه شوند و سرانجام با درد و رنج فراوان از پای درآیند. اتانازی یکی از راه‌های پیشنهادی برای حل این مشکل است. یعنی زمانی که امکان درمان وجود ندارد و بیمار درد و رنج طاقت‌فرسا متحمل می‌شود، با نیت ترحم، موجبات مرگ او را فراهم آورد و یا از انجام اقدامات حیاتی برای زنده نگهداشتن او اجتناب کرد. تصمیم‌‌گیری در این خصوص چندان هم ساده نیست؛ زیرا هر بیماری شرایط خاص خود را دارد و انجام یا عدم انجام اتانازی می‌تواند مشکلات و مسائل جدی برای عوامل مستقیم و غیرمستقیم آن، خانواده بیمار، جامعه و حتی نسل‌های بعد ایجاد کند. در این رابطه، سئوالات و مباحث بسیاری در محافل علمی پزشکی و به‌ویژه سمینارها و همایش‌های مربوط به اخلاق زیستی مطرح می‌باشد. اتانازی ازجمله مسائل بحث برانگیز در محافل پزشکی و حقوقی دنیاست. این موضوع در رابطه با افراد متقاضی مرگ خود خواسته، به­ ویژه بیماران لاعلاجی است که مشکلات فراوانی را در دوره بیماری تحمل می­کنند و به دلایلی متقاضی سلب حیات از خویش هستند. برخی از کشورهای دنیا به انواعی از اتانازی جنبه قانونی بخشیده ­اند و برخی نیز برای مرتکبان آن، تخفیف­ های قانونی قائل شده­ اند، اما این رفتار در ایران به­ رسمیت شناخته نشده و حتی برای آن عنوان مجرمانه قتل عمد درنظر گرفته شده است. مهم ­ترین موانعی که باعث شده تا این رفتار به رسمیت شناخته نشود شامل موانع قرآنی و فقهی، موانع حقوقی و حق­ های بشری، موانع اخلاقی و عدم مطالبه و پذیرش اجتماعی می­باشد.

 

[1] .nabi, A. Necessities and Barriers to Legalization of Euthanasia in Iran. Journal of Legal Research, 2020; 19(41): 411-438. doi: 10.48300/jlr.2020.109246
[1]. Bacon F, Novum organum. 1620.
[1]. Najafian Z, Najafian M. Review of Euthanasia in Nations and Religions View. MLJ 2020; 14 (55) :203-227
[1]. Code N. The nuremberg code. Trials of war criminals before the Nuremberg military tribunals under control council law. 1949;10(1949):181-2.
[1]. Becker, Lawrence C., and Charlotte B. Becker, Encyclopedia of Ethics, London, Rutledge, 2001.
[1] .Blundell R, Cini M, Blundell K, Vella S. Exploring euthanasia in Malta: an intersectional analysis of medical, legal, and ethical perspectives.
[1] .Emanuel EJ. Euthanasia: historical, ethical, and empiric perspectives. Archives of internal medicine. 1994 Sep 12;154(17):1890-901.
[1] .Rayan AH, Alzayyat A, Khalil MM. Euthanasia: analysis for the concept from Islamic perception. Inselected paper of 2nd world conference on Health sciences, Turkey 2015.
[1]. Cahn, Steven M., and Peter Markie, Ethics; History, theory, and contemporary issues, Oxford, Oxford University Press, 1998:p 783.
[1]. Ryan A, Mill JS. Mill: texts, commentaries. New York, W.W. Norton & Company. 1997.
 
[1]. E. Eslamitabar Sh., Elahimanesh M. R. Ethical and legal issues in mercy killing (euthanasia): an easy death for terminally ill and malformed children. Majd, 2008.
[1]. Paulus PP. II, Ioamnes, Evangelium Vitae, to the Bishops Priests and Deacons Men and Women religious lay Faithful all People of Good Will on the Value and Inviolability of Human Life, Vatican City; 1995, no.12 & 64.
[1]. Singer, Peter, Practical Ethics, USA, Cambridge University Press, 1999:p195.
[1]. White, James, Contemporary Moral Problems, USA, West Publishing Company;1997:p184.
[1]. Durkheim, E. Suicide: A Study in Sociology, translated by Nader Salarzadeh Amiri, Tehran, Allameh Tabatabai University, 1999.
 
[1] - مکی عاملی، محمدبن جمال الدین، اللعمه الدمشقیه، تصحیح سید محمد کلانتر، نجف، جامعه النجف الدینیه، جلد5، ص22.
[1] .Naseh L, Rafiei H, Heidari M. Nurses' attitudes towards euthanasia: a cross-sectional study in Iran. International journal of palliative nursing. 2015 Jan 2;21(1):43-8.
[1] .Aghababaei N, Hatami JA, Rostami R. The role of individual characteristics and judgment pattern in attitude towards euthanasia. Iran J Crit Care Nurs. 2011 Jan 1;4(1):23-32.
[1] .Aghababaei N. Attitudes towards euthanasia in Iran: the role of altruism. Journal of Medical Ethics. 2014 Mar 1;40(3):173-6.
[1] .Wasserman JA, Aghababaei N, Nannini D. Culture, personality, and attitudes toward euthanasia: A comparative study of university students in Iran and the United States. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2016 Feb;72(3):247-70.
[1]. Kamisar, Y. Euthanasia Legislation: Some Non-Religious Objections. In Euthanasia and the Right to Death, edited by A. B. Downing, 85-133. London: Peter Owen, 1969.
[1]. John keown. Euthanasia, Ethics and Public Policy: An Argument Against Legislation. Cambridge University Press; first edition,2002. https://doi.org/10.1017/CBO9780511495335
[1]. Albert R.Mark Siegler & William J. Clinical Ethics:A Practical Approach to Ethical Decisions in clinical Medicine six th edition. Texas Mc Graw-Hill Companies; 2006:pp146-147.
[1]. Gerald Dworkin-Euthanasia and physician –Assisted Suicide. Cambridge University Press;1998.
[1] - شریف رضی، (گردآورنده)، نهج‌البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1373، ص 217.
[1]. LOB. Physician assisted Ethical Dilemmas. A Guide for Clinical. 3rd edition. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2005:pp 130-139.
[1]. Kuhse, H. The sanctity –of –life Doctorine in Medicine, Clorendon, Oxford;1987: pp 16-20.
[1]. Ian Dowbiggin. A Concise History of Euthanasia: Life, Death, God and Medicine. Rowman & Littlefield Publishers, Inc,2005.
[1]. Marc stauch & others. Text, cases and Materials on Medical law. Third edition. Nottingham: Routledge. Cavandish;2005: P637.
[1] .Cohen J, Marcoux I, Bilsen J, Deboosere P, Van der Wal G, Deliens L. Trends in acceptance of euthanasia among the general public in 12 European countries (1981–1999). The European Journal of Public Health. 2006 Dec 1;16(6):663-9.
[1] .Halman L, Van Ingen E. Secularization and changing moral views: European trends in church attendance and views on homosexuality, divorce, abortion, and euthanasia. European Sociological Review. 2015 Oct 1;31(5):616-27.
[1] .Branthwaite MA. Erratum: Taking the final step: Changing the law on euthanasia and physician assisted suicide. Time for change (British Medical Journal (September 24, 2005) 681 (1-3)). British medical journal international edition. 2005;331(7522):e931-.
[1] .Cuttini M, Casotto V, Kaminski M, De Beaufort I, Berbik I, Hansen G, Kollée L, Kucinskas A, Lenoir S, Levin A, Orzalesi M. Should euthanasia be legal? An international survey of neonatal intensive care units staff. Archives of Disease in Childhood-Fetal and Neonatal Edition. 2004 Jan 1;89(1):F19-24.
[1] .Albarracin P, Mayor F, Aparicio M, Herrero E. Euthanasia and psychiatric patients: a Spanish glance to the Dutch experience. European Psychiatry. 2023 Mar 1;66(S1):S874-.
[1] .Xu W. The International Process of Euthanasia Legislation Based on a Comparative Law Perspective. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media. 2023 Oct 26;11:65-76.
[1] .Ayuba MA. Euthanasia: A Muslim's perspective. Scriptura: Journal for Contextual Hermeneutics in Southern Africa. 2016 Jan 1;115(1):1-3.
[1] .Panchenko V, Pastukhova N, Shushpanov K, Shitova T, Makarchuk I. Legal Regulation of Euthanasia: Global Trends and Russian Practice. InXIV European-Asian Law Congress" The Value of Law"(EAC-LAW 2020) 2020 Dec 7 (pp. 244-248). Atlantis Press.
[1] .عرفانی راد، میرحسن، ساجدی ،اکبر، مبانی فقهی و حقوقی((به مرگی)) با رویکردی به قانون مجازات اسلامی مصوب1392، فصلنامه علمی- پژوهشی فقه و مبانی حقوق اسلامی- سال هفتم- شماره20- 1393 ص 71
[1] .Mousavi SM, Akbari A, LOTFI KF, Akbari ME, NAJD SH. Euthanasia in Cancer Patients, Islamic point of view.
[1] .Avci E. A comparative analysis on the perspective of Sunni Theology and Hindu Tradition Regarding Euthanasia: The impact of belief in resurrection and reincarnation. Journal of religion and health. 2019 Oct;58(5):1770-91.
[1] .Madadin M, Al Sahwan HS, Altarouti KK, Altarouti SA, Al Eswaikt ZS, Menezes RG. The Islamic perspective on physician-assisted suicide and euthanasia. Medicine, Science and the Law. 2020 Oct;60(4):278-86.