Smart University of Medical Sciences

Document Type : Original Article

Authors

1 Department Pediatric Dentistry, Dental School, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Department Dental School, Shahed University, Tehran, Iran

Abstract

Background and Objective: Heallth care professions have a special place in society in terms of building trust. In order to maintain trust and proper communication with patients, these professions are committed to complying with ethical standards at the highest level, which is actually the basis of a successful relationship between these professionals and patients,  that lead to gain trust and maintaining their peace of mind.
Methods: First, two questionnaires were completed by dentists and patients; and then, the data was analyzed by SPSS software and descriptive statistics.
Results: This research, which was conducted with the participation of 39 dentists and 260 patients and using questionnaires and special SPSS software to evaluate the level of trust of patients in dentists and the level of communication skills applied by dentists, showed that many patients trusted the recommendations Medicine of dentists and did not look for the second theory. In this cases, most patients were sure of the confidentiality of their personal medical information.
Conclusion: Based on the results of the present study, the communication skills of the dentists of Shahid Mohammad Montazeri Clinic, in both verbal and non-verbal dimensions, are acceptable to the patients.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

بررسی میزان اعتماد و آرامش خاطر بیمار در کلینیک دندانپزشکی شهید منتظری

Authors [Persian]

  • رزا حقگو 1
  • سیما رسولی 2

1 گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 گروه دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

Abstract [Persian]

زمینه و هدف: متخصصان حرفه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی به­ لحاظ اعتماد­سازی، جایگاه ویژ‌ه‌ای در جامعه دارند. به­ منظور حفظ اعتماد و ارتباط مناسب با بیماران، این حرفه‌ها در بالاترین سطح، متعهد به رعایت استانداردهای اخلاص می­ باشند، که در واقع پایه و اساس یک رابطه موفقیت‌آمیز میان این متخصصان و بیماران، جلب اعتماد و حفظ آرامش خاطر آن­ها می­باشد.
روش­ها: این خصوص دو پرسشنامه توسط دندانپزشکان و بیماران تکمیل گردید. نهایتا داده­ها با نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: این تحقیق که با مشارکت 39 دندانپزشک و 260 بیمار و با استفاده از پرسشنامه‌ها و نرم‌افزار ویژه‌ SPSS برای ارزیابی میزان اعتماد بیماران به دندانپزشکان و سطح مهارت ارتباطی اعمال شده توسط دندانپزشکان انجام شده نشان داد که بسیاری از بیماران به توصیه‌های پزشکی دندانپزشکان خود اعتماد داشته و به‌دنبال نظریه دوم نبوده‌اند. درعین حال، اکثر بیماران از محرمانگی اطلاعات شخصی پزشکی خود اطمینان داشتند.
نتیجه­ گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر مهارت­ های ارتباطی دندانپزشکان کلینیک شهید محمد منتظری، در دو بعد کلامی و غیرکلامی، از نظر بیماران قابل قبول می باشد.

Keywords [Persian]

  • رابطه میان دندانپزشک و بیمار
  • مهارت‌های ارتباطی کلامی
  • مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی
  • اعتماد
  • آرامش خاطر
  • حریم خصوصی
  • محرمانگی

مقدمه 

هزاران موضوع اخلاقی پیرامون رابطه دندانپزشک و بیمار وجود دارد، اما باید بدانیم که مرجع و ریشه این رابطه، از اعتماد متقابل نشات می‌گیرد. در این میان، شاید مهم­ترین مسائل عبارتند از: حق استقلال و آزادی بیمار، محرمانگی و رابطه دندانپزشک و بیمار، که مهم­ترین تاثیر آن، آرامش خاطر بیمار می‌باشد.ترغیب بیمار در مشارکت وی در تصمیمات درمانی خود، به حسن رضایت­ خاطر وی می‌افزاید. مهم­ترین رابطه در نظام مراقبت سلامت یا همان بهداشت و درمان، رابطه میان بیمار و ارائه‌دهنده خدمات مزبور است که نوعی رابطه تعاملی با بیمار، به­ منظور ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد است که به­ صورت قراردادی تلویحی و یا رسمی برقرار می‌شود. چنین رابطه‌ای هم به­ لحاظ قانونی و هم به لحاظ اخلاقی بسیار حائز اهمیت است. ارائه‌دهنده خدمات مراقبت سلامت، نظیر یک دندانپزشک، تا زمانی که رابطه پزشک و بیمار برقرار است، متعهد می­ باشد که این رابطه را ادامه دهد؛ در غیر این صورت، ممکن است مسئولیت قانونی و اخلاق حرفه‌ای متوجه وی شود. به­ لحاظ اخلاقی و حقوقی، رابطه میان دندانپزشک و بیمار، در سه موضوع از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار می‌باشد: 1- کسب رضایت آگاهانه بیمار 2- حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات شخصی و قابل شناسایی بیمار 3- ارتباط کلامی با بیمار به­ منظور اعتمادسازی و آرامش ­خاطر بیمار.

  1. Refrences

    1. Bruscino T. Basic ethics in dentistry. The Academy of Dental Learning & OSHA Training. 2012 Oct:16-25.
    2. Jacquot J. Trust in the dentist-patient relationship: a review. Journal of young investigators. 2005 Jun 1.
    3. Niles NJ. Basics of the US health care system. Jones & Bartlett Learning; 2023.
    4. Barnes AM. Health Care Law: Desk Reference. American Law Institute-American Bar Association (ALI-ABA); 2001.
    5. Iranfar S, Azizi F, Valaei N. Condition communication skills Kermanshah University of Medical Sciences Faculty in their evaluation of students. Behboud J. 2000;4:1-8.
    6. Jahanbani J, Vahdaniamoli A. Nonverbal Communication Among dental Students.2009: 6(1);47-52.
    7. Soltani Arabshahi S, Ajami A, Siabani S. Investigation of Doctor-Patient Communication Skills Teaching: Medical Learners’ Perception(Stager-Intern) and Staffs of Iran University of Medical Sciences & Kermanshah University of Medical Sciences. RJMS 2004; 11 (41) :423-431.
    8. Yar Ali J, Shuakhi A R, Faraghi F Al-S. Investigating communication and social skills in social studies textbooks of middle school (content analysis). Quarterly Journal of Education. 1387;24(1 (series 93)):191-221.
    9. Attari YA, Hosseinpour M, Rahnoord S. Effectiveness of teaching communication skills in the way of communication program for couples on reducing marital boredom in couples. Thought and behavior in clinical psychology (thought and behavior). 2018; 4(14): 25-34.
    10. Farmahini Farahani M, Kashani Nia Z, Hosaini M A. The Effect of Teaching Communication Skills to Nurses on Patients' Satisfaction With How to Communicate. Iranian Journal of Nursing Research (IJNR). 2007; 1 (3): 47-54
    11. Emadzadeh A, Yavari M, Ebrahimzadeh S, Ahmadian N. The effects of dental graduate students’ communication skills on patients’ satisfaction in Mashhad University of Medical Sciences in 1383. Journal of Mashhad Dental School. 2004: 28 (1,2); 69-76.
    12. Barati M, Moeini B, Samavati A, Salehi O. Assessment of Communication Skills Level Among Medical College Students: Verbal, Listening, And Feedback Skills. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (2).
    13. Jenkins V, Fallowfield L. Can communication skills training alter physicians’ beliefs and behavior in clinics?. Journal of Clinical Oncology. 2002 Feb 1;20(3):765-9.
    14. Hargie O, Saunders C, Dickson D. Social skills in interpersonal communication. Psychology Press; 1994. Translated by: Firoz Bakht M, Beigi Kh. Social skills in interpersonal communication. Roshd Publications, third edition. 2004
    15. Barati M, Afsar A, Ahmadpanah M. Assessment of Communication Skills Level among Healthcare Practitioners. Avicenna J Clin Med 2012; 19 (1) :62-69
    16. Hosseinchari M, Fadakar MM. (Investigating the effects of higher education on communication skills based on comparison of college and high school students). Shahed Journals System (DaneshvarRaftar )2006; 12(15): 21-32. (Persian).
    17. Rezaie R, H0sseini SJ, Valaie N. (Communication skills of doctors and their attitudes in Shiraz). The Journal of Kashan University of Medical Sciences 2001; 4(4):19-26. (Persian)
    18. Taghizadeh Z, Rezaiepour A, Mehran A, Ali moradi Z. (Usage of communication skills by midwives and its relation to client’s satisfaction). Hayat 2006;12(4);47-55. (Persian).
    19. Yeşil H. The relationship between candidate teachers’ communication skills and their attitudes towards teaching profession. Procedia-social and behavioral sciences. 2010 Jan 1;9:919-22.
    20. Buyck D, Lang F. Teaching Medical Communication Skills: Acall for Greater Uniformity. Fam Med 2002 ;34(5):337-43.
    21. Lambert BL, Strret RL, Provider patient communication, patient –centered care and the mangle of practice. Health communication 1997; 9:27.
    22. Piascki M.Clinical communication Handbook. 1st ed. Massahutts: Blackwell Publishing; 2002: 5.
    23. Zeyghami Mohammadi S, Haghighi S. The association between nurses’ communication skills and nurse-physician relationship and collaboration in Alborz hospital of Karaj in 2008. Medical Sciences 2009; 19 (2) :121-127.
    24. Rosenberg S, Gallo-Silver L. Therapeutic communication skills and student nurses in the clinical setting. Teaching and learning in nursing. 2011 Jan 1;6(1):2-8.
    25. Guibault LM. The future of the public domain: identifying the commons in information law. Kluwer Law International BV; 2006.
    26. Marcus C. A Review of:“Protecting Your Health Privacy: A Citizen's Guide to Safeguarding the Security of Your Medical Information. Klosek, Jacqueline.” Santa Barbara, CA: Praeger, 2011. 244p. ISBN 13: 978-0-313-38717-3. $44.95.
    27. Wright A. How to Communicate Successfully (How to Readers). Cambridge University Press (26 March 1987), Translated by: Pyadeh B. Shabahang. 2007
    28. Hooraei SM. Intimacy, penetration and influence in 10 minutes. Dekalmegaran. 2014.

       29. Pakgohar M, Rahimikian F, Mehran A, Mohammadi T,” Quality assessment of family planning counseling in health and treatment centers, affiliated to Tehran          University of Medical Sciences” Hayat2002; 8(2):62-71. (Persian)