Smart University of Medical Sciences

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Artificial Intelligence AI, university of Applied science and Technology, Tehran, Iran.

2 Health law department, of smart university of medical science, Tehran, Iran.

3 Health law department, of smart university of medical science, Tehran, Iran

Abstract

Background and Objective: The advancement of science and technology in the field of electronic communications has caused huge changes in the scientific, practical and applied fields, including educational and therapeutic services. Smart medical universities and smart hospitals are one of these important developments. Each of these new ideas has its own advantages and disadvantages.
Methods: First, the literature of the article was reviewed using e-books, and articles, then the qualitative data was analyzed through content analysis and an applied theory titled the “Integrated Digital-Human Health” was presented.
Results: Reduction of training costs, no need for a training place, the possibility of using multimedia tools, flexibility in the time and method of training, facilitating the storage of materials, reducing the time and cost of travel, and speeding up interactive processes are known among the advantages of virtual training. More access to services, better selection of centers and doctors, ease of hospitalization and use of services, remote control of patient condition and better support of service recipients are considered to be the advantages of virtual hospitals.
Conclusion: Due to the difficulty and sensitivity of some concepts and the practicality of some medical courses, it is not possible to teach in this field only through virtual means. Therefore, combined training consisting of face-to-face and virtual classes is recommended. The field of medical sciences, which is a human-oriented field with an emphasis on the relationship between doctors and paramedics and patients, should not be satisfied only with the virtual relationship that strengthens the sense of isolation

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

مدیریت مراکز آموزشی و درمانی هوشمند به‌عنوان ابزارهای انفورماتیک سلامت

Authors [Persian]

  • آرش عبدی 1
  • یاسر زندی شفق 2
  • سالار زینالی 3

1 گروه هوش مصنوعی، دانشگاه علم و صنعت. تهران، ایران

2 گروه حقوق سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران.

3 گروه حقوق سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران

Abstract [Persian]

زمینه و هدف: پیشرفت علم و فناوری درحوزه ارتباطلات الکترونیکی موجب تحولات عظیم در عرصه­ های علمی، عملی و کاربردی از جمله خدمات آموزشی و درمانی شده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی هوشمند و بیمارستان‌های هوشمند یکی از این پیشرفت‌های مهم به شمار می‌روند. این ایده ­های جدید، هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.
روش­ها: ابتدا ادبیات مقاله با استفاده از کتب، مقالات کاغذی و اینترنتی بررسی شده، سپس داده­ های کیفی از طریق تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و یک نظریه کاربردی با عنوان یکپارچه‌سازی دیجیتال- انسانی در نظام سلامت ارائه گردید.
یافته‌ها: کاهش هزینه‌های آموزشی، عدم نیاز به مکان آموزش، امکان استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای، انعطاف‌پذیری در زمان و شیوه آموزش، تسهیل ذخیره‌سازی مطالب، کاهش زمان و هزینه سفر و تسریع فرآیند‌های تعاملی از جمله مزایای آموزش مجازی شناخته می‌شوند. دسترسی بیشتر به خدمات، انتخاب بهتر مراکز و پزشکان و سهولت در بستری و استفاده از خدمات، کنترل وضعیت بیمار از دور و حمایت و پشتیبانی بهتر خدمت‌گیرندگان نیز، از مزایای بیمارستان‌های مجازی محسوب می‌شوند.
نتیجه‌گیری: به‌دلیل مشکل و حساس بودن برخی مفاهیم و عملی بودن برخی دروس علوم پزشکی، نمی‌توان تنها از طریق مجازی در این حوزه اقدام به آموزش نمود. بنابراین، آموزش ترکیبی، متشکل از کلاس‌های حضوری و مجازی توصیه می‌شود. در حوزه علوم پزشکی که یک حوزه انسان‌محور با تاکید بر رابطه پزشکان و پیراپزشکان با بیماران می‌باشد، بهتر است تنها به رابطه مجازی که حس انزواطلبی را تقویت می‌کند، بسنده نشود.

Keywords [Persian]

  • آموزش‌مجازی
  • بیمارستان هوشمند
  • مراقبت‌سلامت
  • اشتراک‌گذاری‌اطلاعات
  • نظریه یکپارچه‌سازی دیجیتال- انسانی در نظام سلامت

مقدمه  

وظیفه آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی متخصص و زبده می­ باشد، که بتواند از آموزش‌های علمی و عملی دوران تحصیل خود، به خوبی در محیط کار بهره ببرد. با توجه به نقش ارتباط در دنیای امروز، هر موسسه‌ای که از فن­ آوری اطلاعاتی و ارتباطی الکترونیکی دور باشد، به­ تدریج از صحنه رقابت حرفه‌ای خارج می‌شود. صنعت مراقبت سلامت نیز به­ دنبال به­ کارگیری فن­ آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی الکترونیکی می­ باشد تا در دنیای پررقابت امروز از رقبای خود عقب نماند. از طرفی، تغییرات دموگرافیک در جهان و افزایش جمعیت سالمندان درآینده، بیانگر فشار کاری بیشتر بر پرسنل و صنعت مراقبت سلامت می­ باشد که طبعا نیاز به این فن ­آوری‌ها ، را بیش از پیش گوشزد می‌کند. فن ­آوری­ های روز، ضمن افزایش کارآمدی، کاهش هزینه­ ها را به دنبال خواهد داشت. به­ منظور ارائه هر چه بهتر خدمات به عموم مردم، نظام‌های آموزشی باید درکنار نظام‌های درمانی متناسب مورد مطالعه، بازاندیشی و اصلاح احتمالی قرار بگیرند. بنابراین، نیاز به بازنگری مداوم براساس مطالعات دقیق با توجه به رابطه میان دانشگاه‌های علوم پزشکی هوشمند و بیمارستان‌های هوشمند ضروری به­ نظر می­رسد؛ اما این کار چندان ساده نیست، زیرا فرآیند‌های آموزش پزشکی در این محیط مجازی تحت تاثیر عوامل و متغییر‌های متعددی قرار دارند که از آن جمله عرصه آموزش، روش‌هایی آموزشی، منابع آموزشی و روند رو به رشد تکنولوژی‌های آموزشی می‌باشند. پاسخ ­دهی به موقع به این تغییرات فزآینده و هدایت و مدیریت صحیح برنامه‌های آموزشی و درمانی نیازمند شناخت هرچه بهتر مزایا، معایب و الزامات هر دو حوزه آموزش، در دانشگاه ­های علوم پزشکی و درمان، در بیمارستان‌های هوشمند می‌باشد. امروزه آموزش به کمک رایانه به­ طور وسیع، وارد حوزه‌های پزشکی و غیرپزشکی شده است. مطالعات انجام شده بیانگر تاثیرات مثبت این روش‌های نوین بر ارتقای عملکرد بخش درمان، به­ ویژه خدمات پرستاری می‌باشند.

  1.  Refrences

    1. Ghafouri Fard M, Hasankhani H. Virtual Hospital: a new approach in education and treatment. Journal of Medical Education Development. 2015; 8(17): 47-57.
    2. Emami H, Aghdasi M, Asousheh2 A. Electronic learning in medical education . Research in Medicine 2009; 33 (2) :102-111.
    3. Sadeghi T, Heidari S, Bakhshi H. Comparison the Lecture and E-learning Training Methods on Knowledge of Nurses Participating in Continuing Medical Education(CME) Programs in Rafsanjan University of Medical Sciences . mededj 2014; 2 (1) :59-64.
    4. Mathers CD, Stevens GA, Boerma T, White RA, Tobias MI. Causes of international increases in older age life expectancy. The Lancet. 2015 Feb 7;385(9967):540-8.
    5. Röcker C, Ziefle M, Holzinger A. From computer innovation to human integration: current trends and challenges for pervasive HealthTechnologies. Pervasive Health: State-of-the-art and Beyond. 2014:1-7.
    6. Kwon H, An S, Lee HY, Cha WC, Kim S, Cho M, Kong HJ. Review of smart hospital services in real healthcare environments. Healthcare Informatics Research. 2022 Jan 31;28(1):3-15.
    7. Iyawa GE, Herselman M, Botha A. Digital health innovation ecosystems: From systematic literature review to conceptual framework. Procedia Computer Science. 2016 Jan 1;100:244-52.
    8. Holzinger A, Röcker C, Ziefle M. From smart health to smart hospitals. Smart Health: Open Problems and Future Challenges. 2015:1-20.
    9. World Health Organization. Atlas of eHealth country profiles: the use of eHealth in support of universal health coverage: based on the findings of the third global survey on eHealth 2015. InAtlas of ehealth country profiles: the use of eHealth in support of universal health coverage: based on the findings of the third global survey on eHealth 2015 2016 (pp. 386-386).
    10. Australia (2016) Public Governance, Performance and Accountability (Establishing the Australian Digital Health Agency) Rule. vol F2016L00070
    11. Intelligent Health Association. Welcome to your association [Internet]. Media (PA): Intelligent Health Association; 2020 [cited at 2022 Feb 3]. Available from: http:// ihassociation.org
    12. Yoon YD. Smart hospital-related technology status and prospects. KESSIA Issue Rep. 2018;2:1-9.
    13. Cook DA, Levinson AJ, Garside S, Dupras DM, Erwin PJ, Montori VM. Instructional design variations in internet-based learning for health professions education: a systematic review and meta-analysis. Academic medicine. 2010 May 1;85(5):909-22.
    14. Ong, P. (2020). COVID-19 and the Digital Divide in Virtual Learning. UCLA: Center for Neighborhood Knowledge. Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/07g5r002
    15. Westerhof A, Hilhorst C, Bos WJ. The Impact of Health Information Technology on Hospital Performance: A Systematic Integrative Literature Review. Health. 2024 Apr 11;16(4):257-79.
    16. Al-Rawashdeh M, Keikhosrokiani P, Belaton B, Alawida M, Zwiri A. IoT adoption and application for smart healthcare: a systematic review. Sensors. 2022 Jul 19;22(14):5377.
    17. Seidling HM, Bates DW. Evaluating the impact of health IT on medication safety. InEvidence-Based Health Informatics 2016 (pp. 195-205). IOS Press.
    18. Topol E. Deep medicine: how artificial intelligence can make healthcare human again. Hachette UK; 2019 Mar 12.
    19. Ostad SN, Ahmady S, Mohammadi A, Sabzevari O, Mojtahedzadeh R, Norouzadeh AN. Evolution of e-Learning in Iran’s Medical Sciences Universities: Formation of Virtual University of Medical Sciences. Medicine and Spiritual Cultivation. 2017; 27(4): 233-243.
    20. . Seyedi M, Yaghoubi Z. Designing and Implementing Blended Learning in the Field of Rehabilitation. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2012; 3(2): 26
    21. Mirsaidi G, Imani M N, Nazem F. Evaluation of organizational infrastructure affecting the use of E-learning. Nursing Management. 2016; 5(2) :51-58
    22. Dargahi H, Ghazi Saidi M, Ghasemi M. The role of e-learning in Medical Sciences Universities. payavard 2008; 1 (2) :20-29
    23. Nezam Abadi Z, Jafari N, Farsi Z, Zareiyan A. Application of E-learning on clinical nursing skills education. Educational Studies (Nama). 2014; 4; 39-47
    24. Mansour Ghafourifard. Virtual Hospital: An Opportunity to Access the Health Care System Without Time and Place Constraints. Journal of Nursing and Care, Volume 6, Issue 1, 1000379, 2017, ISSN: 2167-1168.
    25. Rieyazi R. 1389, virtual hospital, first international symposium on electronic hospital and telemedicine, Tehran, https://civilica.com/doc/101353
    26. Shahmoradi L, Almasi S, mehraban far M. Diagnosis and Treatment of Diseases in Virtual Environment. JMIS 2017; 3 (1) :56-66.
    27. American Hospital Association, Annual Survey IT Supplement, Brief # 2, March 2018.
    28. Begjani J, Sajadi S.A., Mohammadnejad E. Virtual hospital; A way for public health development. Journal of the School of Army Nursing. 2015; 15(1): 27.
    29. Hassankhani H, Asgarlo ZH, Asghari E. A Review on Virtual Hospital Concept and its Applications. Depiction of Health. 2012; 3(3): 35.
    30. Ministry of Health and Medical Education of Iran. "Virtual Medical Education Development Plan", https://behdasht.gov.ir/
    31. Iran Smart University of Medical Sciences. "Online Medical Education", https://smums.ac.ir/
    32. Survey of smart hospitals in Iran: "Smart Hospitals in Iran Report", Smart Hospitals of Iran, 2022.
    33. gov. "HITECH Act Overview", https://www.healthit.gov/
    34. Mayo Clinic. "Smart Hospital Initiatives", https://www.mayoclinic.org/
    35. Stanford University. "Telemedicine Research", https://www.stanford.edu/
    36. Bundesministerium für Gesundheit (BMG). "E-Health Gesetz", https://www.bundesgesundheitsministerium.de/
    37. University of Hamburg. "Virtual Health Education", https://www.uni-hamburg.de/
    38. "Digitalization in Health Care: Germany's Vision for 2030", Bundesgesundheitsministerium, 2021.
    39. Singapore Ministry of Health. "Smart Health Initiatives", https://www.moh.gov.sg/
    40. National University of Singapore. "Digital Health Technologies Research", https://www.nus.edu.sg/
    41. Singapore General Hospital. "Digital Transformation in Healthcare", https://www.sgh.com.sg/