Smart University of Medical Sciences

Document Type : Original Article

Author

Head of specialized health law department of smart university of medical science, Tehran, Iran.

Abstract

Background and Objective: Goods and services represent the two primary outputs of industry and economy, and ensuring their quality, safety and efficiency requires monitoring the production and supply processes. Given the critical importance of the health sector, this monitoring must be carried out accurately and in accordance with scientific standards; not only is an organizational duty, but also is a sovereign responsibility that would be applied by the governments as the custodians of public health.
Methods: First, the literature of the article was reviewed using e-books, and articles, then the qualitative data was analyzed through content analysis and a practical model was presented.
Results: Oversight of health services occurs in two general forms: 1- Supervision of service provider centers; 2- Supervision of specialists. Supervision of health products and goods is conducted by regulatory affairs specialists within each manufacturing company. The main regulatory body is the Food and Drug Administration of each country. The oversight and control utilize special tools such as providing guidelines and instructions, conducting inspections and enforcing regulations.
Conclusion: Supervision should be done continuously in order to ensure the quality and safety of health goods and products. The services and goods possess fundamentally distinct natures. Firstly, services are not tangible to be fully observable and secondly, they are usually produced and delivered at the same time. Aboate the goods, monitoring is done continuously before and after entering the market by skilled experts, in order to prevent the entry of counterfeit and substandard products into the consumer market.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

نظارت بر کالاها و خدمات سلامت: بررسی یک الگوی کاربردی برای ایران

Author [Persian]

  • شهریار اسلامی تبار

استادیار و مدیرگروه حقوق سلامت دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران.

Abstract [Persian]

زمینه و هدف: کالا و خدمات دو خروجی اصلی صنعت و اقتصاد هستند، که اطمینان از کیفیت، ایمنی و کارآیی آن­ها نیازمند نظارت بر دو فرآیند تولید و عرضه می‌باشد. از آنجا که حوزه سلامت از اهمیت حیاتی ویژه‌ای برخوردار است، نظارت بر این فرآیندها باید دقیق و مطابق با استانداردهای علمی انجام گیرد؛ این نظارت نه تنها یک وظیفه سازمانی بوده بلکه یک وظیفه حاکمیتی است که توسط دولت­ ها، به­ عنوان متولیان سلامت عمومی اعمال می­شود.
روش­ها: این مقاله بر اساس بررسی اطلاعات شرکت های تولیدی و ضوابط سازمان غذا و داروتهیه شده است، سپس داده­های کیفی از طریق تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و یک الگوی کاربردی ارائه گردید.
یافته­ ها: نظارت بر خدمات سلامت به دو شکل کلی انجام می‌شود: 1- نظارت بر مراکز ارائه‌دهنده خدمات؛ 2- نظارت بر متخصصان. نظارت بر محصولات و کالاهای سلامت، توسط متخصصان امور رگولاتوری در شرکت تولید‌ی انجام می­شود. نهاد اصلی رگولاتوری، سازمان غذا و داروی هر کشور می­باشد. نظارت و کنترل از ابزارهای خاصی نظیر ارائه رهنمود و دستورالعمل، انجام بازرسی و اعمال قانون بهره می­ برد.
نتیجه­ گیری: نظارت باید به‌طور مستمر به منظور تضمین کیفیت و ایمنی کالاها و محصولات سلامت انجام شود. به دلیل ماهیت متفاوت خدمات وکالا، نظارت بر آن­ها کاملا متفاوت است. اولا خدمات لزوما ملموس نیستند تا به­طور کامل قابل نظارت باشند و ثانیا معمولا در یک زمان تولید و عرضه می‌شوند. در خصوص کالا، باید نظارت پیش از بازار و پس از تولید به­ طور مستمر توسط کارشناسان زبده انجام شود تا از ورود کالای تقلبی و پایین­ تر از حد استاندارد به بازار مصرف جلوگیری شود. بر این اساس قوانین لازم برای نظارت بر کالا و خدمات متفاوت می باشد و در هر حوزه ای باید نظارت های مربوط به آن مدنظر قرار گیرد. بنابراین تفکیک نحوه نظارت بر کالا و خدمات و روش های نظارتی مهم و ضروری می باشد در این مطالعه تلاش گردیده روش های مهم و استراتژی های نظارتی هر حوزه به تفکیک اهمیت بیان گردد.

Keywords [Persian]

  • کالا و خدمات
  • رگولاتوری
  • نظارت
  • متخصصان مراقبت سلامت
  • تضمین کیفیت

 مقدمه  

نظارت مجموعه فرآیندها، روش­ها و مکانیزم­ هایی است که می­خواهد وضع موجود را با یک وضعیت مطلوب و ایده‌آل مقایسه نماید. خروجی هر صنعت و اقتصادی از دو جزء اصلی تشکیل می­شود: کالا و خدمات.از طرفی، نظارت شامل دو بخش اصلی است: اشیاء و فرآیند‌ها. می‌توان اشیاء را مترادف با کالا و محصول و فرآیندها را مترادف با خدمات در نظر گرفت.کالاها و محصولات، فیزیکی و ملموس بوده و می‌توان آن‌ها را تهیه، انبار و حمل کرد؛ در حالی که خدمات به تمامی فعالیت‌های اقتصادی گفته می­شود که خروجی آن­ها، کالا یا شیء فیزیکی ناملموس و غیرقابل انبار می­ باشد. نکته قابل­ توجه دیگر این­که، برای انجام هرچه بهتر این نظارت، طبقه‌بندی و نامگذاری محصولات و خدمات مزبور با اهداف مختلف توسط مراکز متعدد به شیوه های مختلف (در حدود 20 روش در سطح جهان شناخته شده) انجام می­شود. در موضوعات اقتصادی، از جمله در آمار و اطلاعات مربوط به بازار، واردات و صادرات، آمارهای بانک مرکزی، و به طور کلی نیازهای بشر، دو تقسیم‌بندی اصلی مد نظر قرار می‌گیرد: 1- کالا 2- خدمات. نظر به این که ماهیت کالاها و خدمات، کاملا متفاوت است، فرآیند نظارت بر کیفیت و ایمنی آن­ها نیز کاملا متفاوت می‌باشد. از دهه 1950 میلادی، موضوع کیفیت با سرعت فزآینده‌ای در سطح جهان مورد توجه تولیدکنندگان و مشتریان کالاها و خدمات قرار گرفته است. محاسبه تولید ناخالص ملی نیز براساس همین تقسیم بندی کلی در نظر گرفته می‌شوند.