نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 گروه مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4 گروه حقوق سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران.
چکیده
زمینه و هدف: عملکرد خوب نظارتی مبتنی بر افراد آموزش دیدهای است که نقش حرفهای خود را درک کرده و در محیط کار خود از استانداردها و فرآیندها پیروی میکنند. لذا این پژوهش با هدف طراحی و تدوین رشته نظارت بر سلامت در مقطع کارشناسی ارشد انجام گردید.
روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعه کیفی است که در سال 1402 انجام شد. در این مطالعه جامعه پژوهش شامل؛ خبرگان، متخصصان و صاحب نظران حوزه آموزش، مدیریت و نظارت بودند و نمونهگیری به صورت هدفمند در بین 15 نفر انجام شد که داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و تجربه کاری حداقل 15 سال در زمینه ارزیابی و نظارت شرط ورود به مطالعه بود. روش گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و جهت تحلیل دادهها از فراوانی کدهای باز، محوری و انتخابی و جهت کدگذاری مصاحبههای انجام شده و طبقهبندی دادهها از نرم افزار MAXQDA11 استفاده شد.
یافتهها: نتایج مطالعه کیفی در چهار درونمایه اصلی؛ ضرورت ایجاد رشته، ابعاد رشته، دروس یا محتوا و دانش آموخته یا متقاضی شناسایی و استخراج شد.
نتیجهگیری: با توجه به ضرورت ایجاد یک رشته دانشگاهی در حوزه نظارت بر سلامت پیشنهاد میگردد، با بهرهگیری از یافتههای این پژوهش و سایر تجارب دانشگاههای موفق در دنیا، مقدمات ایجاد رشته نظارت بر سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم گردد.
کلیدواژهها
موضوعات