دانشگاه علوم پزشکی هوشمند

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

استادیار و مدیرگروه حقوق سلامت دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران.

چکیده

زمینه: حکمرانی خوب شامل تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات مهم اتخاذ شده است، که ضمن ارتقای حق­ های بشر، به­ منظور ارتقای بهره‌وری نظام‌ها و حوزه‌های مختلف، به­ کار گرفته می‌شود. عناصر و چهارچوب حکمرانی، طی دهه‌های اخیر در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، از سوی نهادهای بین‌المللی به­ عنوان یک ابزار توسعه‌ای، با جدیت دنبال شده است. حکمرانی خوب با تاکید و توجه به اصول شفافیت، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، حاکمیت قانون، مشارکت، عدالت، کارآیی و بهره‌وری، تداوم‌پذیری و پایداری، فراست و اطلاعات و اخلاق، می­تواند به­ خوبی محقق شود. اصول این حکمرانی، به­ ویژه شفافیت، اگر به­ خوبی اجرا شود، باعث کاهش فساد اداری نیز می‌شود. در حوزه سلامت، حکمرانی خوب باعث ارتقای عملکرد نظام سلامت و در نتیجه، حفظ و ارتقای بیشتر سلامت جامعه می‌شود.
نتیجه­ گیری: با حرکت به­ سوی جهانی­ شدن، ضرورت یک استاندارد واحد برای حکمرانی خوب در سطح جهان به­ منظور تقویت مسئولیت‌پذیری دولت‌ها، بیش از پیش احساس می­شود. این استاندارد، در راستای ارتقای بهره‌وری با اهداف فرعی مبارزه با فساد، شفاف‌سازی و تحقق نظام اداری سالم در بخش سلامت می­باشد. هر چند به­ دلایل فرهنگی و مذهبی، همواره تحقق این استاندارد جهان­ شمول در موضوعات سیاسی و مدنی، با مقاومت جدی روبرو می­گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

مقدمه

روز به روز شاهد حفظ و ارتقای سلامت مردم جهان هستیم؛ شرایطی که مستلزم رویکردی جدید به حکمرانی بخش سلامت می‌باشد؛ و نکته قابل تامل این که، مهم­ترین عامل تاثیر­گذار بر سلامت را باید در بخش‌هایی غیر از سلامت جستجو کرد. سازمان بهداشت جهانی بر نقش روز افزون حکمرانی خوب در موفقیت برنامه­ های سلامت تاکید دارد؛ و معتقد است بدون توجه به حکمرانی، منابع تخصیص‌یافته به ­موضوع سلامت، ممکن است به نتایج مورد نظر نیانجامند. ریشه و مبدا حکمرانی خوب را باید در جهانی‌شدن دنبال کرد. جهانی­ شدن پدیده‌ای است که از مدت‌ها قبل وجود داشته، و با پایان جنگ سرد سرعت گرفته است. این سرعت گرفتن طی دهه‌های اخیر، منجر به تاثیرات گسترده در اشکال حکمرانی خوب شده است. برای مقابله با چالش‌های پیش رو لازم است ضمن الگوبرداری از حکمرانی جهانی، همه دست­ اندرکاران دولتی و غیردولتی بخش سلامت، همکاری نمایند. ابتدا، واژه حکمرانی خوب در بعد اقتصادی در دستور کار مجامع بین‌المللی قرار گرفت و به­ عنوان پیش‌شرط مورد نیاز برای توسعه به کشورهای در حال توسعه و فقیر، از جانب موسسات مالی بین‌المللی نظیر بانک جهانی، مطرح شد. بعدها بعد سیاسی را نیز دربرگرفت؛ و طی دهه‌های اخیر مفاهیم پاسخگویی، حق­ های بشر، انتخابات و غیره به آن اضافه شد. این چهارچوب واحد و جامع جهانی، به­ تدریج وارد حوزه ­های مختلف از جمله سلامت شد. حکمرانی خوب در نظام سلامت، به موسسات، نهادهای دولتی و غیردولتی، ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، و مردم به­ عنوان استفاده‌کنندگان از این خدمات، مربوط می‌شود. مشارکت و همبستگی، از ویژگی‌های شاخص حکمرانی خوب سلامت می­باشد که از مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، سیاست شفافیت در سیاست­ها، مشارکت شهروندان در تصمیمات و نظارت و کنترل قانونی این حوزه، ناشی می‌شود.

 

  1. Refrences

    1. Kickbusch I, Gleicher DE. Governance for health in the 21st century.2012
    2. Reich MR, Takemi K. Governing health systems: for nations and communities around the world. Routledge; 2016 Oct 21.
    3. Labonté R, Schrecker T, Packer C, Runnels V, editors. Globalization and health: pathways, evidence and policy. Routledge; 2009 May 7.
    4. Jasebi J, Nafari N. Designing a model of good governance based on open systems theory. Iranian journal of management sciences. 2010; 4(Number 16): 85-119.
    5. Brinkerhoff DW, Fort C, Stratton S. Good governance and health: assessing progress in Rwanda. TWUBAKANE Decentralization and Health Program Rwanda Report. 2009 Apr.
    6. Graham J, Plumptre TW, Amos B. Principles for good governance in the 21st century. Ottawa: Institute on governance; 2003 Aug.
    7. Office of the Auditor General of British Columbia. Public Sector Governance: A Guide to the Principles of Good Practice. How are We Doing? The Public Reporting of Performance Measures in British Columbia. 2008/2009: Report 13; P 5.
    8. Brand H. Good governance for the public's health. European Journal of Public Health. 2007 Dec 1;17(6):541.
    9. USAID. Pharmaceuticals and the Public Interest, The Importance of Good Governance. SPS: Strengthening Pharmaceutical Systems. ZOH P 2.
    10. Marks L. Governance, commissioning and public health. Bristol: Policy Press; 2014 Jul
    11. rajayee Z, nasrabadi M, banihashemi S, malekzadeh torkaman P. Identifying and prioritizing the components of Good Governance in the Health Sector using Analytic Network Process and DEMATEL Methods. qjal 2023; 10 (34) :37-59 URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1148-fa.html
    12. Mohamadiha H, Memarzadeh Gh, Azimi P. Identifying and Prioritizing Good Governance Affairs in the Country’s Health System. Journal of Medicine Spiritual Cultivation. 2022; 31(2): 129-141. (Persian)
    13. Imamqolipour S, Asemane Z. Governance index in Islam and its impact on health outcomes in Iran. Journal of Islamic Economics and Banking. 2015; 5(15): 93-108. (Persian)
    14. Khosravi M F, Mosadeghrad A M, Arab M. Health Sys tem Governance: A Conceptual Review. Hakim 2021; 24 (1) : 35-54 URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2069-fa.html
    15. Sanei M. Good governance: a new concept in public administration. Taddar. 2015;7(178).
    16. Sameti M, Ranjbar H, Mohseni F. The Effect of Good Governance Indicators on Human Development Index: the Case of ASEAN Countries. Economic Growth and Development research (EGDR). 1390;1(4):183-223.
    17. Nobari N. Rahimi M. Good urban governance is an undeniable necessity. Study and planning center of Tehran city. Daneshshahr: 1389:11; 5.
    18. Siddiqi S, Masud TI, Nishtar S, Peters DH, Sabri B, Bile KM, Jama MA. Framework for assessing governance of the health system in developing countries: gateway to good governance. Health policy. 2009 Apr 1;90(1):13-25.
    19. Naderi MM. Good Governance: A brief introduction and Criticism. Journal of Islam and Management Research, 2011:1 (1); 69.
    20. World Health Organization. Measuring transparency to improve good governance in the public pharmaceutical sector in Lebanon. 2009.
    21. Jafari F, Hajinabi K, Jahangiri K, Riahi L. An analysis of good governance in the health system. Journal of Clinical Research in Paramedical Sciences. 2018 Dec 31;7(2).
    22. Wilopo SA, Good Governance in Health System: International Dimension. Department of Public Health, Faculty of Medicine, Gadjah Mada University. 2017.
    23. Fazeli M, Jalili M. A cross-national study of the relationship between quality of government, level of corruption, and levels of institutional and social trust. Journal of Applied Sociology. 2018 Jun 22;29(2):191-210.
    24. Kohler JC, Mackey TK, Ovtcharenko N. Why the MDGs need good governance in pharmaceutical systems to promote global health. BMC public health. 2014 Dec;14(1):1-8.
    25. Labonté R. Health systems governance for health equity: critical reflections. Revista de salud pública. 2010;12:62-76.
    26. Freeman MD, Hawkes S, Bennett B, editors. Law and Global Health: Current Legal Issues Volume 16. Oxford University Press, USA; 2014.
    27. HeshmatZadeh MB, Haji Yousefi AM, Talebi MA. Investigation of obstaclesto realizationof good governance in Iranian political culture. Contemporary Political Studies. 2017 Apr 21;8(23):1-24.
    28. Danila R, Mohamed AM. Assessing governance of the health care delivery system in Malaysia. 2013.
    29. Mosadeghrad A, Akbarisari A, Rahimitabar P. Health System Governance in Iran: A Delphi Study. sjsph 2020; 17 (4) :317-336
      URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5831-fa.html
    30. Care Quality Commission (CQC), the independent regulator of health and social care in England. https://www.cqc.org.uk/
    31. NHS Digital, Design, develop, and operate national IT and data services that support clinicians at work, help patients get the best care, and use data to improve treatment. https://digital.nhs.uk/about-nhs-digital
    32. Swedish National Board of Health and Welfare, https://www.socialstyrelsen.se/
    33. Public Health Agency of Sweden, https://www.folkhalsomyndigheten.se/
    34. Australian Government Department of Health, https://www.health.gov.au/
    35. Australian Institute of Health and Welfare, https://www.aihw.gov.au/